Historiikki

Martinin ja Katriinan Karviaisissa on nyt tuotannossa ja jalostuksessa härkäpapu; Karviaisten Voima-Papu. Tästä uudesta ravintokasvista on jälleen koko Suomen superfoodiksi.

Suvun mottona on aina ollut hyvä ruoka;

(Senaattori) Otto Klinckowströmille omistettua keittokirjaa - Almanach perpetuel des Gourmandes eli jatkuva gastronominen almanakka - vuodelta 1831 lainaten;

"Vaut mieux etre ici bas Gastronome Qu' astronome."

"Maan päällä kannattaa mielummin olla gastronomi kuin astronomi."

Karviaisten tila

Jokaisen sukupolven tavoitteena on ollut kehittää tilanpitoa tai viljelyä ajan hengessä;

Martin ja Emilia Klinckowström ostivat Karviaisten tilan 1914 ja muuttivat Angelniemelle mukanaan poikansa Arthur ja Olof. Martin oli kotoisin Vihdin Hiiskulasta ja Emilia Kemiön Mjösundista. Angelniemi valikoitui kotipaikaksi Emilian suvun asuessa lähialueilla ja Salon seudun peltojen hyvien kasvuolosuhteiden takia. Karviaisten tila on vanha rälssitila, paikallisten suussa joskus kartanoksikin nimettyy.


Martinin ja Emilian Karviaisissa harjoitettiin monipuolista karjataloutta lehmistä kanoihin.


Martinin ja Emilian jälkeen taloa ovat viljelleet Olof ja Kaija Klinckowström. Olofin ja Kaijan Karviaisissa maidontuotanto oli lähellä emännän sydäntä ja Omega lehmä oli yksi Suomen ensimmäisistä nk. satatonnareista eli paljon maitoa tuottanut lehmä. Tämän jälkeen tilaa jatkoi pojista vanhin Hans Klinckowström puolisonsa Raija Klinckowström:in kanssa.


Hansin ja Raijan Karviaisissa aloitettiin emakkosikala ja kurpitsantuotanto - kohtuullisen harvinainen tuotantokasvi silloin ja vielä nykyäänkin. Karviaisten kurpitsat jalostettiin Saarioisten tehtailla kaikkien suomalaisten ruokapöytiin.

Nyt tilaa pitävät Martin ja Katriina Klinckowström, neljännessä sukupolvessa. Ja viides sukupolvi on jo kasvamassa.

Kesämökkinaapurit kävivät 2016 vierailemassa pellon päässä ja kertoivat "WAU, te viljelette superfoodia täällä Angelniemellä". Tämä sain Katriinan ajatukset raksuttamaan olisiko tästä kasvista monipuolistamaan tilan tuotantoa enemmänkin. Tästä lähti käyminen paikallisessa leipomossa ja sitä kautta Salossa tehtiin härkäpapuleilää 2016 ennen joulua. Ensin käyminen REKO:ssa sai ponniketta että tuotteistamme olisi myös kaupan hyllyille. Näin oli mietittävä tuotteelle oma brändi ja logo, tästä isännän ideoinnin kautta syntyi yhdessä Voima-Papu Karviaisten tilalle.

2016-2017 jouluna taatelikakkua leivottaessa Katriina huomasi vahinkojen kautta että tällä voi vähentää sokeria /rasvaa reippaasi siitä mitä oli aiemmin käyttänyt. Tästähän vasta innostuttiin!

2017 aloitettiin heti kauppoihin markkinoiminen ja tuotteita oli silloin kolme (rouhe, jauho ja kokonainen). Pien tietotekniikan insinöörin päässä rupesi pursuamaan ajatuksia mihin kaikkeen muuhun härkäpavusta olisi. 2017 kesällä tuli paahdettu ja vähän suolattu kokonainen snäks -tuote. Näin Voima-Papu tuoteperhe kasvoi.

2017 oli aika kovaa brändin luomista, sitten tuli joulun alus aikaa jolloin paljon herkutellaan suklaata. Näin tilan emäntä taas mietti "miten saisi lapsille menemään terveellisemmin suklaata?". Ja eränä yönä tuli ajatus päällystää  vierailleen paahdettua härkäpapu valkosuklaalla. Tämä ajatus meni perheen pienemmille hyvin jo aiemmin, mutta näistä oikein tuotteiksi asti ei ollut ajatusta. 

Kuitenkin tämä positiivinen ajatus vieraiden kommenteista jäi hautumaan. Tästä Katriina lähti miettimään ja soittamaan suklaa-yrityksiä läpi. Kun soitto Kultasuklaa Oy:llä otettiin positiivisena vastaan ja ideointi lähti heti puhelimessa alkuun näin ensimmäiset koe erät saapuivat Karviaisten tilalle 2017 Joulun väliviikkoina. Ja lapset olivat haltioissaan, suklaata näin paljon!

Näin 2018 tuli Voima-Papu tuotteita lisää 3kpl eli voi jo puhua kunnon tuote perheestä. Näitä uusia makuelämyksiä seuraavaksi tuli kesällä 2018 kun asiakkaiden toiveesta tehtiin heti käyttövalmista paahdettua rouhetta. Toki emännän omakohtaisen käytön jälkeen oli helppo tehdä tuote kuluttajille asti. Karviaisten tilalla kaikki tuotteet perustuvat omakohtaisen käytön hyväksi todetuiksi.

Voima-Pavusta Internetissä

http://www.sss.fi/2017/02/451925/

http://ruoka.ts.fi/jutut/nyt-korjataan-superfoodia-proteiinipitoinen-harkapapu-kiinnostaa-kuluttajia/

http://ruoka.ts.fi/jutut/karviaisten-tila-on-maistuvin-maaseutuyritys/

http://www.sss.fi/2017/12/halikkolainen-karviaisten-tila-valittiin-kasvuohjelmaan/